CSR på hemmaplan

Hur fungerar det sociala ansvarstagandet (CSR) och vad gör vi som konsumenter för att driva på utvecklingen på rätt väg.

När vi talar om CSR-frågor kopplas det vanligen till hur svenska företag sköter sig i lågprisländer. Detta gäller allt från produktion av verkstadsprodukter till diverse konsumentvaror som kläder, leksaker,
livsmedel mm. Företag som länge varit på banan är bland annat Ikea och klädkedjan Hennes & Mauritz och visst kommer det hela tiden efterföljare. Allmänt uppfattas det nog att vi gör vad som går för att driva på företag i rätt riktning genom det frivilliga agerandet som gäller för CSR.

Vad händer på hemmaplan då? Ja frågan är om vi inte behöver ställa mer krav på vad som händer i Sverige. Vi är nog själva inte så bra på att efterfråga hur svenska varor produceras i Sverige. Detta har under gångna
året och tidigare uppmärksammats med utländska bärplockare som tvingats sätta sig i skuld för att efter säsongen ta sig tillbaka till sina hemländer, se artikel Svenska Dagbladet. Detta gäller bland annat de uppmärksammade förhållandena med vietnamesiska bärplockare. Inte är det så att vi efterfrågar hur bären i
den svenska skogen är plockade? Just nu har försäljningen av lunchmat på SJ-tåg, SAS och Coops affärer varit uppmärksammat, lyssna på temaprogrammet om CSR på Sveriges Radio P1. Frågan är i vilken utsträckning vi som konsumenter ställer krav på vad vi handlar.

Visst är det viktigt att ställa krav på importerade produkter och varor, men skall vi få en fungerade helhet då krävs ett brett CSR-arbete. Detta ställer krav på oss alla att vara ifrågasättande som kunder och konsumenter vid allt vi köper.

Det här inlägget postades i Etik och moral, Globalt tänkande, Hållbarhet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.