Delningsekonomi – Sharing Cities

Delningsekonomi – igen

Tidigare under 2018 finns tre inlägg på bloggen kring delningsekonomi under maj och under november. I början av oktober deltog jag i Internationella Miljöinstitutets konferens Sharing Cities Summit. Den gav en internationell utblick på frammarschen av delningsekonomi och delningstjänster och en sammanfattande bild av de fyra städer, Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå som fungerar som testkommuner för olika projekt inom delningsekonomi och delningstjänster.

Grundidén med delningsekonomi är att den skall vara tillgänglig för alla vilket kan innebära att man delar, hyr eller lånar saker i stället för att äga dom själv. Tillämpbart både för produkter och tjänster.

En teoretisk bild som visar kopplingen mellan cirkulär ekonomi och delningsekonomi

Delningsekonomi del av cirkulär ekonomi

I Malmö jobbar kommunen med planering av ett nytt bostadsområde Sege Park planerat för ca 900 lägenheter. Här ingår att redan i planeringsprocessen skapa delningstjänster inom området med till exempel flera typer av gemensamhetsytor allt från odlingsytor, storkök, verkstad för utlåning av verktyg och cykelreparation, bilpool mm. De andra tre kommunerna driver andra projekt inom delningsekonomi. En aktivitet som är generell är att kommunerna tar fram en s.k. ”Smart karta”. Detta är en digital karta som visar alla olika delningstjänster som finns att tillgå i kommunen, allt från fixarverkstäder, bilpooler. Smarta kartan i Göteborg innehåller t.ex. ett 100 tal olika delningsfunktioner.

Det som generellt är betydelsefullt är att delningsekonomi är ett av benen för att nå en hållbar och mer miljöanpassad värld som också är socialt hållbar.

Delningsekonomi ger

en miljöprofil som minskar den totala miljöbelastningen och reducerar klimattutsläpp (se anmärkningen nedan kring elsparkcyklar).

ökad social hållbarhet genom att det skapas betydande social interaktion mellan olika ”socialgrupper” och över generationsgränser.

Delningsekonomi är ett koncept som i vissa aktiviteter fått en negativ stämpel. Detta visar sig i ett av Sveriges Radios program Prylarnas pris ” Sparkcyklar överallt – är det bra att dela?”. Företagen som hyr ut elsparkcyklar framhåller att de är klimatsmarta alternativ. Detta är en klar överdrift då de sällan ersätter en bilresa utan betydligt oftare är alternativ till att gå eller cykla. I programmet framhåller man även att bilpooler kan vara ett sätt att bibehålla en bil istället föra att avveckla innehavet. Det finns helt givet verksamheter som ägnar sig åt ”Green washing”, dvs falsk grön marknadsföring. För fungerande delningsfunktion inom transporter krävs att delningstjänsten bidrar till att reducera klimatutsläpp och begränsa bilen som transportmedel. Då blir det också ett miljösmart transportalternativ.

Det här inlägget postades i Hållbarhet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *