Elbilens förträfflighet!

I Sveriges Radios serie ”Prylarnas pris” har granskningen nu kommit till elbilar. Många aktörer framhåller att elbilen är lösningen på dagens klimatkris. Visst är det så att elbilen vid drift inte släpper ut växthusgaser. För alla nya som gamla produkter måste man höja blicken och se på helheten ur ett livscykelperspektiv, dvs vad är miljöbelastande i varje led från råvaruuttag, tillverkning, användning och omhändertagande av uttjänta produkter.

Elbilar utan synliga utsläpp

I programmet ”Elbilar riskerar skapa stora miljöproblem” har man dykt ner i problematiken med det stora behovet av de sällsynta jordartsmetallerna. Dessa jordartsmetaller används till komponenter i elbilar men också till en stor del andra elektiska/el produkter. Kina har i det närmaste monopol, står för 85 % av världsproduktionen, på brytningen av dessa jordartsmetaller. Lyssna på programmet så får du en bild av den skrämmande verkligheten som inte syns vad gäller påverkan på hälsa och yttre miljö.

Expansionen med att lösningen nu är eldrift som vi skall ha på allt vi omger oss börjar också visa sig här. Vi börjar få ont om tillgång på el i vissa delar av landet, till exempel i Skåne. Detta beror på att elnätet inte är utbyggt för att klara anstormningen som finns både för industrins expansion och all privat konsumtion. Vi har också mineraluttag i Sverige som ökar på grund av alla elektriska prylar. Det är däremot inte så synligt då brytning av koppar till elektronik sker långt upp i Norrland utanför de flestas synfält. Kolla in blogginlägget om ”Gruvdrift eller rovdrift” (20181228) som visar Helene Schmitz bilder från Aitikgruvan.

Intresset för jordartsmetaller för brytning finns också i andra delar av landet. I Skåne har prospektering startats av australiensiskt företag för utvinning av vanadin. Protesterna är starka mot dessa påbörjade aktiviteter, vilket kanaliseras bland annat genom ”Stoppa mineraljakten i Skåne”.

Då jordartsmetallerna är så eftertraktade till elbilar och diverse andra produkter så bör ju metallåtervinningen vara en självklarhet. Verkligheten är att återvinningen av dessa metaller är obefintlig.

Satsningen på alternativ till bensin- och dieselmotorer sker nästan helt i syfta att allt skall gå på elektricitet. Det är viktigt att också i större utsträckning se på alternativen och då också ekonomiskt satsa på dessa. Ett av dessa väsentliga alternativ som har stor utvecklingspotential är biodiesel, se tidigare blogginlägg ”Eldrift-biodiesel” 20190307) och ”Råvara biodiesel” (20190312).

Det här inlägget postades i Hållbarhet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *