Vi påverkar vår planet på många olika sätt. Fokus är mycket på klimatpåverkan med utsläpp av växthusgaser. Vi bör dock inte glömma kemikaliehotet, utarmningen av biologisk mångfald och bristen på rent vatten.

När det gäller klimatet så har länge transporter stått i fokus medan det nu mer och mer uppmärksammas att vår livsmedelskonsumtion och då speciellt köttkonsumtion bidrar med lika stor klimatpåverkan. Nedanstående bild, från Naturvårdsverkets rapport om Svensk klimatstatistik 2017, visar på hushållens konsumentbaserade utsläpp från olika sektorer och visar att klimatpåverkan från livsmedelskonsumtionen är lika stor som transporter, se Naturvårdsverkets rapport 6782.

Jordbruksverket redovisar i sin statistik att animalieproduktionen, dvs köttkonsumtionen, står för cirka 15 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser. Med andra ord minskar vi vårt köttätande så har klimatet mycket att vinna på detta. Vår konsumtion av kött har stadigt ökat i Sverige sedan 1960 då vi köpte 50 kilo per person och år till att vi nu köper ca 85 kilo kött, detta utgörs idag av 50-55 kilo rent kött medan övrigt är ben och svinn i livsmedelskedjan.

För en kort tid sedan visade SVT 1 ett program som beskrev problemen som uppstår med den köttkonsumtion vi har idag, ”Köttätarnas dilemma”. Det är en fransk dokumentär från 2018 av prisvinnande journalisten Benoît Bringer. Med en växande världsbefolkning ställs ökade krav på billiga livsmedel, vilket medför en alltmer industrialiserad jordbruksproduktion som också ökar miljö- och hälsoproblemen inklusive utsläpp med stor klimatpåverkan. Titta på dokumentären, som finns på SVT Play under de närmaste månaderna, och du kommer säkert att tänka på vad som går att minska av i din egen köttkonsumtion om du inte redan blivit vegetarian eller vegan.

Det där med semesterresor kan vi ta lite senare. Dagens möjligheter för långresor med tåg som alternativ till flyg är inte alltid så lätta. Här finns det mycket att göra för att skapa rätt förutsättningar som underlättar tågresor över långa avstånd. Nu har dock EU vaknat så tågresandet kan säkert underlättas, frågan är bara när.

/


  1. Lämna gärna en kommentar nedan