Smart eldrift med elskena

Snart påbörjas testerna vid Lunds elväg. Detta är en kort testbana med en utplacerad elskena som förser fordonet med el. Med en sådan utbyggd teknik kan vi driva elfordon på ett betydligt miljösmartare sätt än dagens stora batteripaket. Naturligtvis krävs kompletterade drift för vägar utan el, se t.ex. föregående blogginlägg om vätgas.

Det är företaget Elonroad vid LTH i Lund som står för teknikutvecklingen med elskenan. För tung trafik har man räknat ut att det räcker med 86 mil av motorvägsnätet med elskena för att minska utsläppen från den tunga trafiken med en tredjedel. Ser vi sedan till att få personbilar med eldrift via elskena, utan stora miljöbelastande batteripaket, så får vi klart miljösmartare eldrift.

Det man inte får glömma är att för både tung trafik och persontransporter finns det ett utmärkt befintligt elektrifierat system – järnvägen.

Traditionella elbilar och miljöproblematik

Eldrift med elskena
Variation på eldrift

De flesta uppfattar att man gör bäst för miljön genom att köpa en elbil. Flera tidigare blogginlägg visar på alternativ med bland annat biodiesel och vätgas. Med tanke på de stora batteripackar som finns i dagens elbilar så ger det både stora miljökonsekvenser, arbetsmiljöproblem och reser frågor om mänskliga rättigheter. Mycket av detta skjuter vi åt sidan då råvaruproduktionen är långt borta och utanför vår granskning. Batterierna för elbilarna räcker inte heller för evigt, räkna med max 10 år och det är dags för byte.

Med den globala produktion vi har idag synliggörs sällan miljöproblem som vi svenskar och västerlänningar skapar i lågprisländer. Ett uttag av kobolt i Kongo-Kinshasa eller sällsynta jordartsmetaller från Kina är inget vi har något större fokus på. Diskussionen kring batteritillverkningen hade säkert blivit större om vi skulle tagit råvarorna från gruvor på Österlen. Där finns nämligen vanadin som är en betydelsefull metall i batteritillverkningen.

Vad kan vi acceptera för miljöpåverkan

Klart är att vi kan minska vårt transportarbete både med gods och persontransporter om vi lär oss något från hur vi påverkats av den rådande pandemin. Kanske behöver vi inte flyga till Thailand för solsemester eller köpa alla billighetsvaror från Asien.

Skall vi klara av de miljömål som ställs upp när det gäller transporter så behöver våra utsläpp minska betydligt mycket mer än vad som sker idag. Kanske måste vi avstå från resor och prylar. Klimatpolitiska rådet kräver en kraftfull politik om vi ska nå målet med 70 procents minskning av utsläppen fram till 2030. Vi är långt från en sådan satsning idag och måste kraftigt öka takten med att reducera växthusutsläppen.

Dela gärna inlägget vidare.

Det här inlägget postades i Hållbarhet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.