Var går gränsen för vår konsumtion?

Hur mycket mer fossila utsläpp med växthusgaser tål vår jord? Klart är att pandemin har medfört en viss tillfällig andhämtning, men för hur länge. Klimatpåverkan genom ofantliga skogsbränder i Amazonas, Kalifornien, Australien och Sibirien, avsmältning av glaciärer och oväder med stormar och orkaner har dock inte tagit paus på grund av Pandemin.

Konsumtionssamhällets utveckling beskrivs på ett mycket pedagogiskt sätt av Hans Rosling i TED-föreläsning från 2011, kolla in denna. Han illustrerar det genom introduktionen av tvättmaskinen i sin mors hem och vad den innebar i form av arbetsbesparing. Denna industriprodukt har sedan genom decennier utvecklats till en stor konsumtion av diverse elektriska maskiner av allehanda slag, vilket sedan fått accelererad konsumtion med alla resor vi gör. Hans Rosling ger också en bild av de hushåll som fortfarande inte ens har en tvättmaskin utan handtvättar, naturligtvis önskar de sig samma konsumtionsmöjligheter som oss. Det är naturligt att den fattiga delen av vår värld av rättviseskäl är berättigad till samma konsumtion som oss. Hans Rosling påpekar i sitt föredrag att vi i den rika delen av vår värld inklusive Sverige måste reducera våra utsläpp och bli mycket mer energi- och resurseffektiva i vår konsumtion.

För att gå i rätt riktning och reducera våra utsläpp och bli mer resurseffektiva krävs en än större satsning på hållbar konsumtion. Denna konsumtion måste ske inom ramen för planetens gränser så att vi inte överkonsumerar jordens resurser. Detta innebär att vi, då främst den rika delen av världen inklusive Sverige, kraftigt måste öka insatserna för att reducera uttagen av fossil energi för vår konsumtion. Se exempel på Naturskyddsföreningens sida ”Hållbar konsumtion”. Här tar man också upp begreppet cirkulär ekonomi, vilket beskrivs i flera tidigare blogginlägg som en viktig ingrediens för en hållbar konsumtion.

Att skapa en hållbar konsumtion är mycket en fråga om hållbara konsumtionsmönster. Detta innebär till stor del att vi som individer måste ta ansvar och ändra vårt sätt att konsumera. En betydelsefull del är att vi ser oss själva som en del i en större helhet som samhällsmedborgare. Detta koncept beskrivs i debattartikel som kan rekommenderas, se ”Konsumtionismen kan inte bekämpas med konsumtion”.

Tillbaka till vårt pandemiår. Klart är att pandemin satt stopp för viss del av vår konsumtion bland annat vårt internationella resande och nya former för kommunikation har utvecklats med olika digitala tjänster.

Två former av resande kan med fog sägas blivit kraftigt hämmande genom de begränsningar som pandemin gett upphov till. Detta är att semesterturer med kryssningsfartyg världen över liksom alla flygresor till fjärran resmål.

Skrotning av kryssningsfartyg (källa Aftonbladet)
Tom inckeckningsdisk till flyget (Källa TT Nyhetsbyrån)

Kryssningsbranschen har insett att Coronapandemin satt stopp för näringens utveckling i sådan omfattning att de stora kryssningsfartygen nu börjar skrotas. Orsaken är att rederibranschen insett att intresset för att få 4000 passagerare att omgås i en lyxbur är på väg ut. Resultatet av en reducering av dessa flytande konsumtionsobjekt kommer att ge betydande miljövinster då kryssningsfartyg bland annat är stora energislukare av fossila bränslen plus all övrig överkonsumtion.

Den andra bilden illustrerar tom incheckningsdisk på Kastrup. Trenden för flygbranschen är fortsatt kraftig nedgång av resandet genom alla de reserestriktioner som ställs upp. Under september har passagerarunderlaget på Kastrup minskat med 83 procent jämfört med september 2019. Krisen för den internationella flygtrafiken är global. Sannolikt blir utvecklingen som för kryssningsfartygen att begränsningen av flyget blir bestående. Detta medför vinst för miljön och kanske dags för viss omskolning av flygpersonal till mer grönare jobb.

En positiv utveckling som en följd av pandemins restriktioner av fysiska personliga kontakter är utvecklingen av digitala tjänster inom verksamheter liksom privat. Redan för 10 år sedan försökte vissa företag visa en grön profil med att deklarera att man hade videokonferenser i stället för att resa till fysiska möten. Framgången med dessa utspel var begränsade. Pandemin har på ett kraftfullt sätt framtvingat en snabb utveckling av olika digitala tjänster som videokonferenser mm. Detta är med stor sannolikhet något som till stor del kommer att bestå efter att pandemin klingat av. Den nya anstormning av digitala tjänster kommer att medföra betydande miljövinster.

Ett hopp inför framtiden är att de förändringar som pandemin ger upphov till kommer att skapa mindre ekologiska fotavtryck för oss alla i den rika delen av vår värld.

Dela gärna blogginlägget vidare.

Det här inlägget postades i Hållbarhet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.