Vätgas räddar klimatet!

Nu är det fritt fram att röra sig i Sverige på nytt. I stället för flyget till Thailand kommer vi svenskar nu att ta bilturer runt Sverige. Frågan är vad vi skall ha i tanken nu och i framtiden?

Klimatpåverkan från transporter

Naturvårdsverkets rapport 6911 från 2019 om den svenska klimatomställningen visar vad olika sektorer i samhället påverkar utsläppet av växthusgaser. Inrikes transporter svarar för en tredjedel av de växthusgaser som släpps ut i Sverige. Allt är inte från personbilar, men de dominerar helt utsläppen.

Källa: Naturvårdsverkets rapport 6911

Transporter med eldrift

När vi talar om elbilar så tänker de flesta på dagens elbilar med stora batterier som kräver betydande tid för laddning och med en driftlängd på max ca 500 km. Studier kring elbilarnas förträfflighet som miljöbilar visar att de även har en betydande miljöpåverkan vid tillverkningen av batterierna.

Skall man tänka framåt och tänka på klimatet och miljöpåverkan på längre sikt är det kanske bättre att satsa på bränsleceller och vätgasbilar. En vätgasbil är en elbil, men i stället för tunga batterier så har man en gastank och en bränslecell. Vätgasen omvandlas i bränslecellen till energi där vätgasen tillsammans med luft omformas till elektricitet som driver motorn i bilen. Följ med på vätgasresan genom att kolla in ”Bränsleceller och vätgasbilar – fakta och förhoppningar” på SVT.

Källa: SVT Principen för bränslecell

Det som krävs är att vi gör betydande satsningar på tankställen, vilket Sverige är dåligt på. Framställningen av vätgasen bör på sikt produceras av förnybara energikällor med sol, vind och vågenergi. Finns det pengar för en sådan här satsning, ja frågan är om vi har råd av avstå. Med tanke på miljardsatsningar som sker idag nationellt och internationellt så tycks det inte vara någon brist på att skaffa fram pengar.

Bränsleceller för tunga lastbilar/fordon

Den tunga lastbilsflottan brottas idag med problem med att miljöanpassa sina transporter. Eldrift med batteri prövas av några tillverkare, men är inget realistiskt alternativ på sikt. I detta fall är vätgasbilar ett klart bättre alternativ. Volvo och Daimler satsar idag storskaligt på att tillsammans utveckla bränsleceller för tunga fordon.

Forskning och utveckling vid KTH

KTH har tilldelats 50 miljoner för utvecklingsarbete kring vätgasbaserat energisystem.

Bred användning för vätgas

Vätgas som energikälla för elproduktion har ett brett användningsområde.  Drift av fordon är bara ett användningsområde för bränsleceller med användning av vätgas. Andra områden är uppvärmning av bostäder och produktion av el. Bränsleceller kan med fog sägas vara nästa generations elenergiförsörjning. Vill vi klara klimatomställningen och inte drabbas av en ständig klimatkris så är det dags att göra de ekonomiska investeringar som krävs. Dagens miljardrullningar nationellt och internationellt visar att pengar går att få fram om bara viljan finns.

Dela gärna inlägget vidare.

Det här inlägget postades i Hållbarhet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.