De transportlösningar vi har för persontransporter har länge diskuterats som ohållbara. Även om vi har en satsning på kollektiva transporter så är det trots allt våra bilar som dominerar i lands- och stadsmiljön och de som får uppmärksamheten när det gäller utbyggnader för trafiksatsningar.

Miljöfordon, ja vad är det ? I bästa fall lite bättre än de rena fossilslukande bilarna och definitivt inget miljövänligt utan i bästa fall lite mer miljöanpassade alternativ. Av fjorårets nyregistrerade bilar var 38 % så kallade miljöbilar motsvarande ca 122000 bilar. På Transportstyrelsens hemsida framgår miljöbilsstatistiken under de senaste åren. Vad som definieras som miljöbil går att läsa på Wikipedias hemsida. När det gäller miljöanpassningen av drivmedel har synen tidigare varit lite enögd och bara sett utsläppsfaktorn av koldioxid som det enda problemet vilket gjort att etanolen tidigt blev ett stort och enkelt alternativ att ta till, vilket inte var någon direkt framsynt produktutveckling. Ett hänsynsstagande till sociala faktorer blev näst intill ett bortglömt fenomen.  Varningsklockorna från arbetsmiljön på sockerrörsplantagerna i bland annat Brasilien visar dock att problematiken inte är så enkel.

Vad händer på andra områden kring bilarnas miljöanpassning? Ja det är mycket produktutveckling inom området allt från materialval till hur vi fyller tanken.

Ett område som är nytt är nu Sveriges första hållbara bensinstation som byggts strax norr om Stockholm. Till det hållbara hör att biltvätt drivs med regnvatten, att det finns solceller och att träkonstruktion används för pumpstation i stället för stål, se länk till denna mack.

Ett annat detaljområde kring bilen är däcken där vi länge kört med returgummi, dvs använt materialet på nytt. På bilmässa i Japan visade nyligen Bridgestone ett luftfritt däck som minskar materialbehovet väsentligt och man får inte punktering.  En kul grej, men tyvärr ännu inte något att montera på vanliga bilar.

Frågan är vad som skall betraktas som hållbart inom bilbranschen. Det mest hållbara i ett globalt perspektiv torde vara att minska transportbehovet och öka satsningen på kollektiva lösningar. Den mest hållbara bilresan är naturligtvis den man avstår från att göra.

 

/


  1. Lämna gärna en kommentar nedan