Energilösningar

De senaste två inläggen på bloggen har handlat om FN:s klimatmöte i Glasgow. Ett är säkert från detta klimatmöte – vi måste producera mer elkraft för att klara problemet med växthusgaserna.

El för fordon

Ser vi på fordonsområdet, både privatbilism och tunga fordon, så finns det inte EN lösning utan flera. Vi har både el via batteridrift och vätgasdrift, vilka bägge är väsentliga komponenter i omställningen.

Produktion av el via sol och vind är som alla vet beroende på omständigheterna för tillgången på energi varför elen måste kunna lagras. I mitt blogginlägg från 20211027 presenterades alternativ teknik till litiumbatterier dvs det som finns i dagens eldrivna personbilar. Tekniken finns tillgänglig med alternativ, det gäller bara att den tas i allmänt bruk. Ett innovativt företag i branschen är Polarium som vann E-prize vid konferensen Hållbart Näringsliv 2021. Ett annat företag för innovativ energilagring är Graphmatech vilka använder sig av grafen som lagringsmedia.

När det gäller produktion av fossilfri el så talas det nästan bara om solceller och vindkraft. Man bör inte utesluta vågkraften där man har lång erfarenhet av tidvatten, dock inte i Sverige. På den svenska västkusten har olika projekt kring vågkraft utförts vilka tyvärr ännu inte varit speciellt framgångsrika, av olika skäl. Vi har ett svenskt företag inom vågkraft som idag är etablerat utomlands med uppstart av flera projekt, Corpower Ocean.

Vågenergi Bild: Corpower Ocean

Inom den tunga fordonsflottan med långtradare och även arbetsfordon pågår en intensiv utveckling med nya fordon för eldrift men också för kommande vätgasdrift. I Sverige är både Volvo och Scania långt framme i utvecklingen av den här typen av drift.

Till gruppen transportfordon bör också räknas sjöfarten. För fritidsbåtar finns idag ett antal producenter av eldrivna fritidsbåtar. Den viktiga transportsektorn utgörs dock av den kommersiella sjöfarten med lastfartyg och passageratrafik. Exempel på eldrivna fartyg är passagerartrafiken mellan Helsingborg och Helsingör med Scandlines eldrivna fartyg.

Färjan Tycho Brahe med eldrift Bild: Ralf Ekvall

I Helsingborg har det länge varit ett problem med luftföroreningarna från färjorna som nu gått mot sin lösning med eldrift. Ett innovativt företag som arbetar med utvecklingen av batteridrift till fartyg är Echandia Marine.

Energilösningar för fastigheter

Länge har man talat om att miljöbelastningen för fastigheter är en fråga om energiförbrukning. Vi ser idag allt fler fastigheter som har solpaneler för att bidra till fastigheternas energibehov. Till detta kommer klimatsmarta fönster och solpaneler även i fasaden. Kolla in vad HSB Living Lab gör på området. En väsentlig bit i smarta byggnader utgörs också av AI. Kolla också in tidigare inlägg om smart husprojekt i Göteborg med solpaneler kombinerat med energilagring i vätgasbatteri; ”Insatser för klimatomställningen  211001”. Antalet innovativa företag med inriktning på olika energilösningar är många. Ytterligare ett som kan omnämnas är Soltech Energy Solution, vilket är ett företag som jobbar brett med allt från solpaneler, laddstolpar och batterilösningar.

Detta är några av alla tekniklösningar och företag som finns inom elenergiområdet. Det råder ingen brist på lösningar, men det är viktigt att arbeta med att överbrygga de barriärer som finns. Detta gäller allt från lagstiftning, attityder till förändringsarbete och behov av riskkapital.

Dela gärna inlägget vidare.

Det här inlägget postades i Ekodesign, Globalt tänkande, Hållbarhet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.