Socialt ansvarstagande – CSR

Socialt ansvarstagande står idag högt som intresseområde för företag och uppfattas som ett område man bör och rent av måste vara engagerad i för att svara upp på trycket från investerare, media, konsumenter och andra intressenter. Detta intresse återspeglas i de senaste årens alltfler konferenser och seminarier kring socialt ansvarstagande där deltagare från företag nu börjar bli fler än från den offentliga sektorn. Under senaste månaderna har CSR stått i fokus vid två konferenser, Miljöaktuellts konferens om Social Responsibility i januari och under mars höll Stiftelsen TEM sin CSR Syd konferens. Om drygt en vecka arrangerar Miljöaktuellt konferens om hållbarhet, Sustainability Day 12 april. Hållbarhetsfrågorna har lyfts upp som mer angelägna än rena miljöfrågor, vilket naturligtvis är befogat med tanke på att det i den globala handeln enkelt går att flytta produktionen till där kostnaderna är lägre och där biverkningarna av produktionen blir mer osynliga.

För svenska förhållanden är det lätt att se problematiken som ett fenomen hur vi skall gardera oss mot oetisk hantering i lågprisländer. Det är dock inte nödvändigt att gå så långt med tanke på thailändska och vietnamesiska bärplockares förhållanden på den svenska arbetsmarknaden. Vi konsumenter har här en betydelsefull roll som kravställare. Nyligen kunde man på Uppdrag granskning följa förhållandena för Stena Lines filippinska sjömän vilket hade en hel del mer att önska om företaget skulle vara en förebild på ett socialt ansvarstagande. Detta föranleder att nämna initiativet med att inrätta hållbara varumärken, Sustainable Brands ,som avser att vara en måttstock för hållbarhetsfrågor på den svenska marknaden. Verksamheter som rankas högst i denna hållbarhetsprofil är idag företag inom dagligvaruområdet medan tillverkningsindustrin ännu lyser med sin frånvaro i denna hållbarhetsrankning. 

Det sociala ansvarstagandet måste vara förankrat i företagsledningen men skall det fungera i verkligheten så är det i hög grad något som måste ingå i det praktiska arbetet och starta redan vid framtagningen av produkter och tjänster.

Det här inlägget postades i Etik och moral, Globalt tänkande, Hållbarhet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.