Årets julklapp – Det återvunna plagget

 

Nu har årets julklapp utsetts av Handelns utredningsinstitut – HUI Research. Den har utsetts i över 30 år i rad och ofta varit en ny teknikpryl. I år var elcykeln aktuell som julklapp, men det blev det återvunna plagget. I begreppet det återvunna plagget definierar man både kläder av återvunnet material och second hand plagg.

I motiveringen som ges framhålls att årets plagg speglar svenska konsumenters intresse för miljöfrågor med koppling till hållbarhet och klimatfrågan.

HUI Reseach skriver i sin motivering;

”Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion.”

”Det återvunna plagget krokar även i tre av dagens starkaste megatrender – cirkulär ekonomi, reflekterandet över klimatförändringarna samt den snabba teknologiska innovationstakten. ”

Vill man se klädkonsumtion utifrån ett snävt miljöperspektiv så är kanske inte kläder av återvunnet material det bästa alternativet. Klart bättre är att handla second hand. Men bäst ur ett miljöperspektiv är att avstå köp och se till att det man handlat baseras på kriterier med en god kvalité och ett tidlöst mode. Detta garanterar en lång livslängd för produkten och därmed en lägre miljöbelastning.

 

Det här inlägget postades i Hållbarhet. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Årets julklapp – Det återvunna plagget

  1. Amanda skriver:

    Förhoppningsvis ett litet steg framåt i rätt riktning!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.