EU-tullar på koldioxidutsläpp

Vårt koldioxidutsläpp

För västländer inklusive Sverige är miljöbelastningen med officiellt beräknat koldioxidutsläpp per person eller nation lika med ”fake news”. Vi bidrar till betydligt större utsläpp än vad officiella siffror visar. Detta sker genom de konsumentbaserade utsläppen som kan kopplas till våra inköp från bland annat lågprisländer. För svensk del så är utsläppen från vår konsumtion dubbelt så stor utanför Sveriges gränser i förhållande till det vi bidrar till inom Sverige. Detta är värt att tänka på när vi konsumerar alla produkter från lågprisländer. Kolla in underlaget från Naturskyddsföreningen ”Konsumtionsbaserade utsläpp – de dolda utsläppen”.

EU och koldioxidtullar

EU-kommissionen har nu tagits initiativ att utreda förslag till koldioxidtullar. Avsikten är att prissätta koldioxidutsläpp för de varor som importeras till EU. Som framgår ovan med konsumtionsbaserade utsläpp i Sverige, så är situationen likvärdig i flertalet EU-länder. Importen av varor, främst från lågprisländer, uppgår till samma storlek som landets egna utsläpp.

För en hållbar värld bör det vara självklart att det skall vara lönsamt att ta klimatansvar genom att begränsa utsläppen av växthusgaser. Detta ställer krav på att vår konsumtion av importerade varor till EU inklusive Sverige underställs krav på att förorenaren betalar. Koldioxidtullar på importerade varor till EU är därför ett bra verktyg att kravsätta de importerade konsumtionsvarorna. Detta medför att EU har möjlighet att ställa skärpta klimatmål samtidigt som importvaror inte slinker in utan krav på bättre miljöprestanda.

Tillfälligt stopp i konsumtionsimporten

Ett belysande exempel på vår globala handel med konsumtionsvaror är just nu proppen i Suezkanalen med Evergreen. Fartyget sitter fast med alla sina containrar med konsumtionsvaror från Asien. Stoppet i kanalen har medfört att över 300 andra containerfartyg nu tvingats ankra upp på grund av proppen i kanalen.

Stopp i Suezkanalen Foto: Youtube

2020 passerade över 18000 lastfartyg med konsumtionsvaror Suezkanalen. Så visst är det dags att få till koldioxidtullar som sätter press på att alla de producerande företagen i Asien skall bidra till att reducera vår planets koldioxidutsläpp. Nästa steg är att fundera om vi verkligen behöver alla dessa importerade konsumtionsvaror mestadels producerade i lågprisländer under arbetsmiljövillkor som få européer vill arbeta under.

Dela gärna inlägget vidare.

Det här inlägget postades i Hållbarhet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.